המדריך למארחת

אני נצר למשפחה מארחת 🙂 כל ארוחת שישי וכל חגיגה משפחתית הם מיני הפקה, ואירועים משמעותיים יותר כמו – בר מצוות, חתונות וימי הולדת עגולים – הם הפקה של ממש. 
אנחנו אוהבים לארח, אוהבים אנשים, מוזיקה טובה, אוכל טעים ובעיקר אוהבים לעשות את הדברים כמו שצריך, לא ליד.
לכל אחד במשפחה כבר יש את התפקיד הקבוע שלו – אלכוהול, מוזיקה, תפריט, צילום, קישוט, הכל מאוד ברור.

כל מי שאי פעם עבר אצלי בבית יודע שגם אם אני מגישה לו רק קפה ועוגייה, הקפה יהיה עם קצף, בכוס יפה, על צלוחית לבנה עם עוגייה, מונחת באלכסון, ליד כפית בצבעי חד קרן = שילוב של OCD חמור + אהבה לאסתטיקה ודיוק.

עוד הרבה לפני שנשאתי בגאון את הטייטל ״מפיקה״, מגיל מאוד קטן נשאתי מזוודה מקרטון ובה ערמות של קישוטים, ברכות, בלונים, נצנצים ושאר קשקושים. הייתי שולפת אותה מהארון בכל אירוע משפחתי.
עם השנים השתדרגתי לקישוטים מעניינים ומקוריים יותר בכפר גלעדי, ואחרי שגרתי 7 שנים בפלורנטין, אני מכירה כל חנות וכל חד קרן.

בשנים האחרונות בגלל שאני מאוהבת קשות במוצרי נייר, פרינט ומיתוג, לחלק מהאירועים המשפחתיים אני מוסיפה מיתוג קליל – מדבקות עגולות עם משפטים מצחיקים של גברת השמחה :), שרשרת דגלים, תפריטים וכובעים עם מיתוג אחיד.
אבל על כל אלה בפוסט אחר, בו אסביר לכן איך בתקציב נמוך ממש תוכלו לשדרג כל אירוע משפחתי שיראה כאילו שכרתן מפיקה ומעצבת.

העובדה שעשיתי את זה לא מעט + אני מפיקה כבר מעל עשור ואוהבת מאוד רשימות, אפשרה לי לתמצת ולהוריד עבורך אל הכתב את שלבי הכנת האירוח – מרגע ההזמנה ועד הגעת האורחים.

בין אם מדובר בבראנץ שבת בגינה, יום הולדת, או חנוכת בית, אלה השלבים לביצוע, שיגרמו לתהליך להיות פשוט, ממוקד, מקורי ומהנה 🙂 –

  1. קונספט – מילה מעושה שקצת איבדה מערכה בשנים האחרונות, אבל אם ללכת לכוונה הפשוטה שלה – בחרי מה הרעיון מאחורי האירוח – כך יהיה לך הרבה יותר קל להתמודד עם שאר התכנון, זה ממש ממקד. לדוגמה:
    •  16 חברים של אופיר הוזמנו לשבת בצהריים עם ילדים – אבחר בארוחה פשוטה יחסית לתפעול, יותר פריי סטייל – בראנצ׳ + אחשוב על פינה מעניינת לילדים.
    • זוג חברים באים לארוחת שישי – נלך על ארוחה יותר קלאסית – ראשונות, עיקריות, קינוח. בשל כמו המוזמנים הקטנה – נבחר כלים יותר מיוחדים, מנות שלוקח יותר זמן להכין / להגיש, כאלה הדורשות יותר יחס אישי =) הדיפולט שלנו זה לבחור מנות שרינג (חלוקה למרכז שולחן).
    • אחים ואחיות שלי מגיעים עם בני/ות הזוג (8 אנשים סה״כ) לתכנן את יום ההולדת ה-70 של אבא שלי – הכיוון הוא מעדנייה (DELI) – סנדוויץ שווה עם אופציות לממרחים, ירקות, ציפס ובירה בצד בסלון, אל מול מצגת על מסך הטלוויזיה (אמרתי לכן שלוקחים אצלנו ברצינות ימי הולדת עגולים). תפעול יחסית פשוט, כדי כדי שנוכל להגיש את האוכל ומיד להתמקד בענייני הפגישה..

  2. פינטרסט – אחרי שהחלטנו על כיוון ברור, נתחיל לשוטט במקום האהוב עלי ביותר – Pinterest – שם תמצאו המון השראות ותוכלו ליצור לוח מיוחד לאירוח (אפשר גם לבחור באופציה שהלוח יהיה סודי ומוסתר).
    • אפשר ללכת לאיבוד בהיכל ההשראה העצום הזה, לכן חשוב לבחור מילות חיפוש מדויקות – לא לכתוב ארוחה, או יום הולדת, אלא – בראנצ׳, דלי (בהקשר לדוגמאות מסעיף 1) ולהם להוסיף מילים כמו – אינדור, אאוטסייד למיקוד נוסף.
    • ברגע שאת מזהה תמונה שאת אוהבת ומשקפת את הכיוון אליו את רוצה ללכת- שמרי אותה בלוח ההשראה + לחצי אליה והיא תוביל אותך לתוצאות דומות וככה תוכלי לדייק יותר ויותר את פרטי האירוח.
  3. בניית תפריט בהתאם לקונספט, מיקום, שעה, מזג אוויר, וכמות משתתפים.
    בתור התחלה אני לוקחת דף ועט וזורקת לשם את כל הדברים שעולים לי תוך כדי שיטוט בפינטרסט – מסתכלת על השולחנות בתמונות ודולה משם ממש מנות שאני חושבת שיתאימו (חלק מהתמונות מלוות במתכונים).
    בדוגמה של המעדנייה – ממש היה לי קל לשלוף מהתמונות אופציות לממרחים, תוספות, סוגי לחמים ומילוי לכל סנדוויץ. זה השלב שאופיר בו יותר דומיננטי, הוא השף בבית ותמיד קולע בול למנות.
  4. בחירת שתיה מתאימה לתפריט. אני ממש מדמיינת מה ישתו בכל שלב – בתחילת הארוחה, תוך כדי ובסופה. מנסה לחשוב על אופצית מעניינות יותר ממים וקפה, למשל – בדוגמה של הבראנצ׳ – אפרול שפריץ, גזוז פטל, מים עם לימון ופירות יער וקנקן של תה קר.
  5. יצירת הזמנה – אחרי שבחרנו קונספט ותפריט אני אוהבת לשלוח תמונה אחת חזקה מתוך לוח ההשראה שיצרתי, או תמונה מתאימה שברשותי, המביאה לידי ביטוי הכי טוב את התחושה שאני מתכננת ליצור בעת הארוחה ושולחת אותה בליווי פרטי כתובת, שעה וכותרת. זה יכול להיתפס כמוגזם, וקולות כמו ״טוב, מה את נסחפת״ יכולים לצוץ בראשך,  אבל זה לוקח לי עוד 20 ד׳ השקעה, מכניס את האורחים לאווירה ולציפייה ואני נהנתתת מזה כל כך 🙂 אז מה ׳כפת לי?! יש הרבה אתרים שמאפשרים יצירה של הזמנה כזו ממש בקלות עם תבניות מוכנות מראש, שיש צורך רק להחליף תמונה ו/או טקסט (לדוגמא – Canva).         

  6. אלמנטים נוספים – כשאנחנו כבר ממש מצליחות לדמיין את האירוע מהתמונות והדיוק של התפריט, זה הזמן לחשוב על פריטים משלימים – מפיות, צלחות, כוסות, קישוטים, פרחים, ממש לעצום עיניים ולראות את השולחן ומסביב לו, לחזור שוב ללוח השראה ולראות מה חסר להשלמת התמונה.
    בהתאם לכמות האנשים והאווירה נחליט אם להתשמש בכלים יפים שברשותנו, או בכלים חד פעמיים יפים במידה וכמות המוזמנים גדולה יותר.
  7. סקיצה – אני אוהבת ליצור סקיצה שעוזרת לי להבין פיזית איך הדברים יראו וגם לראות יותר בברור אם חסר משהו. לא להיבהל – מדובר בסך הכל בשרבוט על נייר של צורת השולחן ועיגולים שמסמנים צלחות, כוסות, פרחים, סוגי המנות, קנקני שתיה ועוד.
    דמיון הוא כלי מעולה כשאת רוצה לוודא שלא שכחת כלום – לפני נסיעות, כשהייתי קטנה וארזתי תיק, הייתי ממש מדמיינת אותי נוסעת, מגיעה, ישנה, הולכת לפה, לשם.. וככה ווידאתי שאני לא מפספסת שום פריט. 
  8. פירוק התפריט למצרכים – לעבור מנה מנה ולהבין מה צריך כדי להכין אותה, גם ברמת השתייה כמובן לחשוב על קרח, סוגי חלב שונים, תוספות לאלכוהול ולימונים לקישוט וטעם.
  9. להכין רשימת קניות – לקחת את רשימת המצרכים, לחבר אליה את רשימת האלמנטים הנוספים וליצור 4 עמודות – סופר, שוק, שונות (מפיות, קישוטים), להשיג (דברים שאני צריכה, אבל לא קונה – משאילה =) )
  10. ביצוע הקניות – מה שאפשר באינטרנט, מה שלא – לא. חיסכון נטו בזמן.
    אני מכניסה את השוק והסופר יחד עם הקניות אונליין השבועיות הרגילות שלי וככה לא משלמת כפול עלות משלוח. ומנסה לצמצם את הרשימת השונות שלי לאותו מקום / אזור, ואם הזמן מאפשר – כמובן שגם את זה אני עושה אונליין.
  11. יצירת לו״ז מפוצל להכנות מוקדמות (הפשרה של בשר/דגים/קניות /הזמנה) + ליום לפני (בצק / ניקיונות) + לאותו היום (סדר הכנת הדברים).
  12. הכנסה ליומן

מקווה שזה יעשה לך את תכנון האירוח נעים ויעיל ויגרום לך להגיע אליו מוכנה ולא עם הלשון בחוץ, כי בסופו של דבר – המטרה היא ליהנות!

מוזמנת לשאול כל שאלה בנושא ממש פה בתגובות ואשמח לענות וגם כמובן – לשתף אותי בתובנות האירוח שלך.

ביוש 🙂